Falstadsenteret

Å undervise om Holocaust: utfordringer og innganger
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Å undervise om Holocaust: utfordringer og innganger
Tilknyttede personer
Språk
  • Språk:
Hylleplassering
  • 3730.72 Kal
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2024
Noter
  • Hvordan kan undervisning om Holocaust bidra til innsikt og refleksjon snart 80 år etter krigen? Dagens elever tilhører en generasjon som knapt nok har hørt historier om annen verdenskrig fra familiemedlemmer som har opplevd den, men der mange har ulike kulturelle referanser i bagasjen, og fått med seg fortellinger om krigen fra bøker og film. I denne boken setter forfatterne søkelyset på de didaktiske problemstillingene og dilemmaene som temaet Holocaust bringer med seg til klasserommet. I bokens åtte kapitler utforskes ulike sider ved det å undervise om Holocaust. Boken berører også undervisning om folkemordet mot norske rom, og forholdet mellom undervisning om Holocaust og andre folkemord. Bidragene er basert på fersk forskning og forfatternes lange erfaring med undervisning i skole og lærerutdanning. De beskriver nyttige didaktiske perspektiver, gode undervisningsstrategier og metoder, mn belyser også fallgruver som bør unngås. Med bidrag fra Vibeke Kieding Banik, Ingjerd Brakstad, Elise Christensen, Fredrik Stenhjem Hagen, Vidar Fagerheim Kalsås, Anders Granås Kjøstvedt, Karsten Korbøl, Claudia Lenz, Lars Bjørndal-Lien, Vibeke Moe, Solveig Moldrheim og Marita Nygård.
ISBN
  • 9788215069173
Tilgjengelige
  • 0/1
Venteliste
  • 0 (0)
*000      am
*0015619
*019  $bl
*020  $a9788215069173
*082  $a370.72
*096  $a3730.72 Kal
*100  $aKalsås, Vidar Fagerheim
*245  $aÅ undervise om Holocaust$butfordringer og innganger$cKalsås, Vidar Fagerheim | Lenz, Claudia
*260  $bUniversitetsforlaget$c2024
*300  $a161
*520  $aHvordan kan undervisning om Holocaust bidra til innsikt og refleksjon snart 80 år etter krigen? Dagens elever tilhører en generasjon som knapt nok har hørt historier om annen verdenskrig fra familiemedlemmer som har opplevd den, men der mange har ulike kulturelle referanser i bagasjen, og fått med seg fortellinger om krigen fra bøker og film. I denne boken setter forfatterne søkelyset på de didaktiske problemstillingene og dilemmaene som temaet Holocaust bringer med seg til klasserommet. I bokens åtte kapitler utforskes ulike sider ved det å undervise om Holocaust. Boken berører også undervisning om folkemordet mot norske rom, og forholdet mellom undervisning om Holocaust og andre folkemord. Bidragene er basert på fersk forskning og forfatternes lange erfaring med undervisning i skole og lærerutdanning. De beskriver nyttige didaktiske perspektiver, gode undervisningsstrategier og metoder, mn belyser også fallgruver som bør unngås. Med bidrag fra Vibeke Kieding Banik, Ingjerd Brakstad, Elise Christensen, Fredrik Stenhjem Hagen, Vidar Fagerheim Kalsås, Anders Granås Kjøstvedt, Karsten Korbøl, Claudia Lenz, Lars Bjørndal-Lien, Vibeke Moe, Solveig Moldrheim og Marita Nygård.
*650  $aUndervisning
*653  $aundervisning, undervisningsmetoder, fagbok, lærebok, holocaust, lærerutdanning, undervisningsmetodikk, pedagogikk
*655  $aFaglitteratur
*700  $aLenz, Claudia
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Utlånt07.08.2024Falstadsenteret - Biblioteket3730.72 Kal